مجلهء حقیقت «تاسیس1384ش» دورهءجدید.
از اینکه مجلهءحقیقت را انتخاب کردید خوشحالیم.
مارا از آثار و نظرات سازندهء خود بهره مند کنید.
majallehaqiqat.loxblog.com
براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
آخرین نطرات
علی آقا محمدی - تشکر فراوان از آقای اسماعیلی بابت گزارش خوبشون - 1396/11/25
فهیمی - سلام.مدت زیادی از فعالیت در مجله حقیقت دور بودم امروز دیدم مجله پرباری شده و مطالب بسیار مفید ارایه می شود. از دست اندر کاران و عزیزانی که زحمت میکشد کمال تشکر را دارم. - 1396/3/16
mohseni - روحش شاد
خداوند غریق رحمتش کند با این فعالیتهای ماندگارش
امروز هرچه داریم از دست علمای خاضع و زحمت کش است
همه مایه افتخار اسلام و مسلمین هستند. - 1395/10/4
حیاتی - سلام استفاده کردیم عالی بود - 1395/2/25/majallehaqiq
حیاتی - سلام تشکر از اطلاع رسانی جامع پاسخ: سلام سپاس از حسن نظرتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
برخودلازم میدانم از تمامی کسانی که باعث وبانی برگزاری این مراسم معنوی بودند ویادوخاطرات انشهدای بی شمع وچراغ را درخاطره ها طنین انداز نمودند تشکروقدردانی نمایم وخداقوت رانثارشان کنم.
اجرکم عندالله پاسخ: سلام...
سپاس از حسن نظر شما... - 1395/2/22/majallehaqiq
محمد بیانی - عکس یاد گاری تان حرف نداشت اشنایان قدیمی در هم جمعند روح شهدا را هم خدا وند غریق رحمت .نماید پاسخ: ممنون از ارسال پیامتان... - 1395/2/22/majallehaqiq
آریایی - ان شا الله تمام عاشقان و دوست داران اهل بیت ع بتوانند به سلامت به زیارت امام حسین ع مشرف شوند...
و هر دو دولت عزیز و برادر ایران و عراق بتوانند در امر ورود و خروج زایران همکاری کنند.
- 1394/9/7/majallehaqiq
همانطور که بیان شد استصحاب عبارتست از ابقاماکان یعنی حکم به بقای آنچه قبلاً وجود داشته است؛ مثلا وضو داشتیم ولی الان شک کردیم که وضو ما نقض شده است یا خیر؟ استصحاب بقاء وضو را مینماییم.
همچنین بیان شد که استصحاب دارای عناصر ذیل میباشد:
۱.یقین سابق:
یقین سابق، عبارتست از اینکه چیزی را که میخواهیم استصحابکنیم باید به وجود آن در زمان گذشته یقین داشته باشیم، مثلا: یقین داریم که وضو داشتیم.
۲.شک لاحق:
یعنی؛ اینکه چیزی را که یقین داشته ایم هم اکنومورد تردید قرار گرفته است. مثلا شک کردیم که وضو ما نقض شده است یا خیر.
۳.وحدت متیقن و مشکوک:
آنچه را که نسبت به آن یقین داشتیم را، متیقن گویند و مشکوک چیزی است که مورد شک و تردید واقع شده برای امکاناستصحاب لازم است که متیقن و مشکوک یکی باشند و به تعبیر دیگر متعلق یقین و شک بایدوحدت داشته باشند.
۴. تعدد زمان متیقن و مشکوک:
باید بین شک و یقین و مشکوک ومتیقن، از لحاظ زمانی متعدد باشد، مثلا ما 2 ساعت وضو داشتیم ولی فعلا در ابقاء وضو شک داریم، بنابراین زمان متیقن 2 ساعت قبل بوده و زمان مشکوک 2 ساعت بعد میباشد.
۵. تقدم متیقین بر زمان مشکوک، علاوه بر تعدد زمان آنها زمانمتیقن مقدم باشد بر زمان مشکوک، بنابراین اگر متیقن از لحاظ زمانی مقدم بر زمان مشکوک نباشد، استصحاب جاری نمیشود.
دلائلی که برای حجیت استصحاب بیان شد عبارت بود از: ۱.بناء عقلا . ۲. حکم عقل. ۳. روایات.
همچنین استصحاب دارای اقسامی است که بیان شد مانند: الف) استصحاب وجودی؛ یعنی وجود چیزی قبلا مسلمبوده ولی فعلا مورد تردید قرار گرفته است.
ب) استصحاب عدمی؛ عدم چیزی که در سابق محرز ومسلم بوده وجود آن در زمان بعد مورد تردید قرار گرفته است آن را معدوم فرض نموده و استصحاب جاری میکنیم ماننداستصحاب اعسار و عدم قدرت مدیون بر تأدیه محکوم به وقتی که اعسار او قبلا در حکمدادگاه قرار گرفته باشد. و اقسام دیگری را که اصولیین برای استصحاب، برشمرده اند، بیان شد و به توضیح آن پرداختیم؛ مانند: استصحاب حکمی و موضوعی و ...