آيا علماي اهل سنت بر صحت حديث غدير گواهي داده اند؟
چگونه حديث غدير بر امامت وخلافت حضرت علي (ع) دلالت مي كند؟
آيا علي (ع) به حديث غدير استدلال كرده است
آيا علماي اهل سنت بر امامت علي (ع) به حديث غدير استدلال كرده اند؟
علت ماندگاري غدير چيست؟
آيا انگيزه حديث غدير شكايت سپاه يمن بود؟
آيا كلمه مولي به معناي ولايت امر نيست؟
در ادامه مطلب به این سوالات پاسخ داده می شود.
چهاردهمین جشن خانه موسیقی با حضور علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد برگزار شد در این مراسم، داریوش پیرنیاکان با توهین به سیو چهار سال فعالیت هنری هنرمندان عرصه موسیقی و نیز وزارت ارشاد تمامی این دوران را «زمستان موسیقی» نامید! این سخن که در حضور معاون هنری وزارت ارشاد عجیب و غیرمنتظره بود وقتی عجیبتر شد که پیرنیاکان در جایگاه یک اسلامشناس و فقیه قرار گرفت و مدعی شد که بررسیها نیز نشان میدهد که هیچ روایتی در اسلام وجود ندارد که براساس آن موسیقی حرام باشد!
در ادامه می خوانید...
جهت دانلود و دریافت نرم افزار «رساله عملیه توضیح المسائل» با حجم 1.21 میگابایت [نسخه epub] اینجا کلیک نمایید.
اندروید جهت دانلود و دریافت نرم افزار «رساله عملیه توضیح المسائل» با حجم 1.595 میگابایت [نسخه android] اینجا کلیک نمایید.
جهت دانلود و دریافت نرم افزار «رساله عملیه توضیح المسائل» [نسخه دوم ـ جدید] با حجم 1.595 میگابایت [نسخه جاوا ] اینجا کلیک نمایید.
جهت دانلود برنامه کتاب خوانی «مون ریدر 1.6.4» کرک شده (moon reader Pro v1.6.4)
با پشتیبانی زبان فارسی برای گوشی های اندروید.
اینجا کلیک کنید
فاطمه زهرا عليهاالسلام دختر پيغمبر اكرم و از بانوان ممتاز عصر خويش بود. پدر و مادرش از اصيل ترين و شريف ترين خانواده هاي قريش بودند .
از حيث جمال و كمالات معنوي و اخلاقي از پدر و مادر شريفش ارث مي برد. و به عاليترين كمالات انساني آراسته بود.
شخصيت و عظمت پيامبر اكرم روز به روز در انظار مردم بالا مي رفت و قدرت و شوكت او زيادتر مي شد به همين علت دختر عزيزش زهرا (عليها السلام) همواره مورد توجه بزرگان قريش و رجال با شخصيت و ثروتمند قرار داشت هر از چندگاه از او خواستگاري مي كردند .
رسول خدا فاطمه را براي علي (عليه السلام) نگاه داشته بود و مايل بود از جانب او پيشنهاد شود. پيامبر از جانب خدا مأمور بود كه نور را با نور به ازدواج در آورد.
در ادامه می خوانید...
سهل بن حسن خراسانی خدمت امام صادق علیه السّلام شرفیاب شده، عرض ارادت و اخلاص کرده گفت: با آن که صد هزار شیعه ی مسلح دارید چرا برای گرفتن حق خود (بدست گرفتن زمامداری و خلافت) قیام نمی کنید؟
در ادامه می خوانید...
در فرهنگ دینی؛ که از آیات قرآن کریم و روایات معصومین سلام الله علیهم اجمعین بدست میآید، عقل در مقابل جهل آمده است پس کاری که عاقلانه نباشد جاهلانه است و کاری که جاهلانه باشد عاقلانه نیست.
در ادامه می خوانید...
کتاب ” اخبار المهدی ” یا ” اخبار المهدی المنتظر” از “رواجنی” از علمای اهل سنت و متوفای ۲۵۰ ق. ( ۵ سال قبل از ولادت حضرت مهدی (عج)) دارای این رکورد است .
در ادامه می خوانید...
«رجعت» از عقاید عمومی و قدیمی است که در ملل مختلف جهان، میان همه اقوام و مذاهب شرق و غرب قبل از اسلام - چه در ادیان آسمانی و چه در ادیان دیگر- وجود داشته و کم و بیش هنوز وجود دارد، اگر چه در پارهای از مذاهب، تأکید بیشتری روی آن شده است... .
در ادامه می خوانید...
ادامه بحث ترتب در متزاحمين
توضيح تكميلي درباره واجبين متزاحمين. بحث مفصلي بود درباره مزاحمت ازاله نجاست از مسجد با اقامه نماز در مسجد. گفته شد و شرح مفصل آن گذشت كه تزاحم و تعارض و ترتب و آرائي كه در اين رابطه وجود داشت كه ماحصل بحث اين است كه محقق خراساني قائل به ترتب نيست و سيدنا الاستاد قائل به ترتب است.
در ادامه می خوانید...
3-قاعده اوليه انجام اهم است:
طبق شرائط عادي و دستور اولي بايد اهم انجام گيرد و پس از آن به سراغ مهم بايد رفت. ازاله اهم است چون واجب مضيق است و خواندن صلاه در سعه ي وقت مهم است و بايد ازاله كرد و بعد نماز خواند.
4- امر به ازاله نجاست مطلق است:
امر به ازاله مطلق است يعني هيچ شرطي ندارد،كه مي فرمايد: «ازل النجاسه» كه الان مطلق فعلي و منجز است و امر به صلاه در وقت موسع مشروط است.
انجام واجب مشروط در ترتب، منوط به اتيان يا عصيان امر مطلق است.
در ادامه می خوانید...
بیانات آیة الله بهجت(ره) در باب نماز از سخنان ایشان جمع آوری شده و در این جا ارائه می گردد . امید که مورد استفاده قرار گیرد.
- نماز، بالاترین وقت ملاقات و استحضار و حضور در محضر خدا است...
نماز برای خضوع و خشوع جعل(قرار داده) شده است با همه مراتب خضوع و خشوع.
در ادامه می خوانید...
هميشه چقدر زود دير مي شود و چه قدر زود فرصتها از كف برون مي رود .دلم گرفته است براي روزهايي كه برباد رفت و صداي پرطنين وزشهايش در گوشهايم خاموش شد. چقدر غافل بودم دراين ماه وچقدر نادم هستم كه به بهاي اندك روزهاي اين ضيافت الهي را از دست دادم . خان پرنعمتي بود كه برچيده شد . و مهم اينجاست كه دامانمان را از اين سفره ي پر بركت الهي چقدر پر كرده باشيم . به دامانم كه نگاه مي كنم خالي ست . زيرا چنان كه بايد در كنار اين سفره ننشسته ام و بي نسيب مانده ام از اين همه نعمت وبركت .
در ادامه می خوانید...
يادش بخير اول انشاهاي بچگي مان مي نوشتيم :
به نام الله پاسدار حرمت خون شهيدان وبه ياد آنان كه با دست خود درخت اسلام را آبياري كردند .
وحال مي نويسيم :
به نام تك نوازنده گيتار قلبم ، به ياد معشوق وبه عشق او .... چه بوديم وچه شديم!
در ادامه می خوانید...
در كوير سوزان وعطشان گناه ، سرگردان وپريشان به اين سو وآن سو مي زدم وسرابهاي لذت هر لحظه بر سرگردانيم مي افزود.
بي توشه وآب مانده بودم در كنار سايه ي داغ درختي خشك ،ونالان از شلاق هاي پياپي بادهاي شني صحرا سربه زير انداخته وبا خود نجوا می کردم...
در ادامه می خوانید...
امام باقر(ع) در روایتی دیگر می فرماید: در روز قیامت بر پیشانی هر فردی، مؤمن یا کافر نوشته شده است. پس به یکی از محبان اهل بیت علیهم السلام که گناهانش زیاد است دستور داده می شود به جهنم برده شود. در آن هنگام، فاطمه(س) میان دو چشمش را می خواند که نوشته شده است: دوستدار اهل بیت. پس به خدا عرضه می دارد:
الهی و سیدی! تو مرا فاطمه نامیدی و دوستان و فرزندانم را به وسیله من از آتش دور ساختی و وعده تو حق است و هرگز وعده ات را زیر پا نمی نهی.
در ادامه می خوانید...
از القاب حضرت مهدى ارواحنا له الفداء شمرده شده و خروج آن از علائم آخر الزمان است.
امير المومنين علیه السلام فرمود: آگاه باشيد! قسم به خداوند كه دابة الارض ، انسان است [14]اين واژه، متخذ از آيه و اذا وقع القول عليهم اخرجنا لهم دابة من الارض [15] مي باشد. اين آيه و سه آيه بعد از آن، از واقعه هولناكى كه در آينده به وقوع مي پيوندد خبر مي دهند. معنى ظاهر آيه اين است: هنگامي كه مردم مستوجب عذاب شدند و دوران مهلت پايان پذيرفت( جانورى ) جنبنده اي را از زمين بيرون مي آوريم كه با آن ها سخن مي گويد كه مردم به آيات ما يقين نمي آورند مشهور ميان شراح حديث و اغلب مفسران، اين است كه دابة الارض از علامات قيامت است، يا نخستين علامت است كه كوه صفا منشق مي شود در اخبار شيعه، مكرر آمده كه دابة الارض از نشانه هاى قيامت است و امير المومنين على علیه السلام است در بيشتر كتب حديث اهل سنت آمده كه دابة الارض، همان صاحب عصا و ميسم آلت نشانگذار است.
در ادامه می خوانید...
شب نوزدهم:
اولین شب از شبهای قدر است و شب قدر همان شبی است که در تمام سال شبی به خوبی و فضیلت آن نمیرسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدیر امور سال رقم میخورد و ملائکه و روح که اعظم ملائکه است در آن شب به اذن پروردگار به زمین نازل میشوند و به خدمت امام زمان علیهالسلام مشرف میشوند و آنچه برای هر کس مقدر شده است بر امام علیه السلام عرض میکنند.
در ادامه می خوانید...
اساس انديشهي وهابي در سايهي قدرت و سياست رشد کرد. در بُعد داخلي، شکي نيست که پيوند ميان محمد بن عبدالوهاب و محمد بن سعود ـ حاکم درعيه ـ بقاي وهابيت را تضمين کرد؛ اما پرسش مهم ديگر اين است که آيا وهابيت با نداشتن بنيهي اعتقادي قوي و نبود رهبري کاريزماتيک، چگونه توانست دعوت خود را فراگير کند و در برابر موانع بزرگ مقاومت نمايد؟
در ادامه می خوانید..
براى شناخت وهابيت و آگاهى از خطرات آنها نسبت به دين اسلام، بايد اين مسلك انحرافى را از زواياى مختلف مورد مطالعه قرار دارد، از جمله: نحوه پيدايش و بوجود آمدن آن، و طرز تفكر آنان نسبت به دين و اولياى الهى و شعائر اسلامى، عملكرد آنها در حوزه اجتماع وسياست و...
در ادامه می خوانید...
حضرت خدیجه اولین همسر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و اولین زنی که اسلام آورد و مادر فاطمه زهرا که از زنان مشهور تاجر عرب و حجاز به شمار می رفت. پدرش خویلد بن اسد و مادرش فاطمه (دختر زائدة بن اصم بن….) که سلسله آنها از "لوی" با پیغمبر اکرم و سایر هاشمیان، مشترک می شود. خدیجه از طرف پدر با رسول خدا، عموزاده و نسب هر دو به "قصی بن کلاب" می رسد.
رمضان اسمی از اسماء الهی می باشد و نباید آن را به تنهایی ذکر کرد مثلا ً بگوییم رمضان آمد یا رفت، بلکه باید گفت ماه رمضان آمد، یعنی ماه را باید به اسم اضافه نمود. در این زمینه هشام بن سالم از حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) نقل روایت می نماید و می گوید: ما هشت نفر از رجال در محضر حضرت ابی جعفر امام باقر (علیه السلام) بودیم، پس سخن از رمضان به میان آوردیم.
در ادامه می خوانید...
گرچه ذکر تمام فضائل ماه مبارک رمضان از حوصله این مقال خارج است؛ ولی پرداختن و ذکر برخی از فضائل آن از نظر قرآن و روایات اسلامی خالی از لطف نیست.
ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن و ویژگی های منحصری که دارد در میان ماه های سال قمری برترین است؛ قرآن کریم می فرماید: «ماه رمضان ماهی است که قرآن برای هدایت انسان ها در آن نازل شده است.»(6)
پیامبر گرامی(ص) درباره ماه رمضان می فرماید: «ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما روی آورد، ماهی که نزد خدا از همه ماه ها برتر و روزهایش بر همه روزها و شب هایش بر همه شب ها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است، ماهی است که شما در آن به میهمانی خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفته اید، نفس های شما در آن تسبیح و خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن مقبول و دعایتان در آن مستجاب است.... بهترین ساعاتی است که خداوند به بندگانش نظر رحمت می کند... .»(7)
ترتب
3-برفرض دلالت امر به شئ برنهي از ضد،اگر ضد منهي باشد، اقتضای فساد مي كند يا نه؟ اگر ضد منهي عنه باشد (مثلا اقامه نماز در آن وقت منهي عنه باشد)شكي نیست كه منهي عنه صلاحيت عبادت را ندارد،چون عمل منهي از مقام عبوديت آدم را دور مي كند و نمي تواند مقرِّب باشد در حالي كه عبادت مقرب است. پس منهي عنه صلاحيت اين را ندارد كه مأمور به و عبادت باشد لذا گفته مي شود كه نهي در عبادات موجب بطلان است و در معاملات موجب فساد كه يكي از قواعد فقهي همﺍست.
در ادامه می خوانید...
قسمت هشتم
ديدن نجاست مسجد دروقت نماز نجاست درمسجد با وسعت وقت نماز:
سيد طباطبايي يزدي (قده) درادامه مي فرمايد:
...اذا رأي نجاسه في المسجد و قد دخل وقت الصلاه يجب المبادره الي ازالتها مقدما علي الصلاه مع سعه وقتها...
ترجمه: اگر كسي در مسجد كه وقت نماز هم رسيده نجاستي را ببيند، بايد به ازاله آن نجاست مبادرت كند قبل از اينكه به نماز مشغول شود در صورتي كه وقت نماز وسيع باشد.
واجب مضيق، مقدم است بر واجب موسع و در اين بحثي نيست( ازاله نجاست واجب مضيق و صلاة واجب موسع است).
یا واجب تعييني بر تخييري و واجب مضيق بر موسع مقدم است.
نجاست در مسجد با ضيق وقت نماز:
درادامه می خوانید...
قسمت هفتم
تطهیر مسجد واجب كفايي است
سيد طباطبايي يزدي قدس الله نفسه الزكيه مي فرمايد: «وجوب ازاله النجاسه عن المساجد كفائي و لا اختصاص له بمن نجّسها أو صار سببا، فیجب علي كلّ أحد» ايشان مي فرمايند: وجوب ازاله نجاست از مسجد كفائي است كه وجوب كفائي يعني براي همه مكلفين واجب مي شود اما امتثال آن توسط فردي يا گروهي كه صورت بگيرد، از عهده ي همه ساقط مي شود.
در ادامه می خوانید...
قسمت ششم
معانی نجس
بود: رسيديم به دليل دوم که آيه 28 سوره توبه
«إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرام»
مرحوم آقاي خويي مي فرمايد :
نجس دومعنی دارد:
1. به معناي اشتقاقي يعني به جاي اسم فاعل بكار مي رود، «انما المشركون نجس» يعني مشركان دارنده و متلبس به نجاستند. اين اطلاق يا تحت عنوان اسم فاعل مي آيد يا صفت مشبهه. اگر چنانچه اطلاق به اين نحو باشد، حمل به اعيان مي شود و متنجس را شامل مي شود. حمل به اعيان يعني يك شیئي است كه نجاست به او رسيده و او حامل نجاست است كه اين يعني متنجس. آيه قرآن كه مي فرمايد: «لا يقربوا» پس ازآن كه منظور از اطلاق، معناي اشتقاقي بود، شامل متنجس مي شود. درنتیجه جايز نيست ورود و دخول متنجس در مسجد چه مشركان باشد و چه متنجس های ديگر و عموميت ثابت و مطلب كامل می گردد.
در ادامه می خوانید...
بسم الله الرحمن الرحیم
درود و سلام بر بعثت پیامبر اکرم (ص)، روز برانگیخته شدن خاتم رسولان و نقطه تحول انسان و جهانیان، درود بی پایان خداوند بر مردی که از تبار ابراهیم بود، آن سان که بت و بت خانه را شکست، هستی ما نثار تو، ای پیام آور رحمت و صاحب خُلق عظیم! بعثت تو باران ناگهان رحمت بود که با قطره های خود این بوستان غمناک را نمناک کرد و شکوفه های لب فروبسته را شکوفا ساخت، زمین و اهل آن که بر اثر جهل و خرافات پیر شده بود، شاد شد و جوانی یافت، و کاینات، وجودی تازه یافت، بعثت نور و تابش فروغ شمع الهی، جان ها را روشن و تن ها را بهاری کرد، شاخه شاخه گل پرورید و گلستان پدید آورد، و بهار آفرینش آغاز شد.
به نام خداوند بی همتا و یگانه ای که نعمت بعثت رو بر آخرین فرستاده خود ارزانی داشت تا رسالت او موجب هدایت انسان از تاریکی به نور باشد، یاد باد زیباترین ایام روزگاران، مبعث رسول مکرم اسلام، محمد مصطفی(ص)، فخر کائنات، گنجینه اسرار الهی و مَحرم سراپرده معرفت بر همگان مبارک باد.
«أَفْضَلُ ما یَتَقَرَّبُ بِهِ الْعَبْدُ إِلَى اللّهِ بَعْدَ الْمَعْرَفَةِ بِهِ الصَّلاةُ وَ بِرُّ الْوالِدَیْنِ وَ تَرْکُ الْحَسَدِ وَ الْعُجْبِ وَ الْفَخْرِ.»
بهترین چیزى که به وسیله آن بنده به خداوند تقرّب مىجوید، بعد از شناختن او، نماز و نیکى به پدر و مادر و ترک حسد و خودبینى و به خود بالیدن است.
"امام کاظم(ع)"
قسمت پنجم
درقسمت قبل بیان شد که اگر ازاله ء نجاست از مسجد واجب باشد، نجس کردن آ ن به طریق اولی حرام است.در این قسمت دنباله آن بحث را پی می گیریم:
وارد کردن نجاست در مسجد
ادخال نجاست در مسجد از باب هتك حرمت حرام است .مرحوم سيد يزدي مي فرمايد: «و اما ادخال المتنجس في المسجد فلا بأس به ما لم يستلزم الهتك».
مراد از سنت هاي الهي در قرآن اين است كه خداوند نظام آفرينش را به وجه احسن خلق نموده است و براي اداره عالم قوانين تكويني را قرار داده است كه حاكي از ارتباط عالم و پديده هاي جهان به همديگر است، يا به صورت علي ومعلولي ؛ يا به صورت اسباب و مسببات[1].
قرآن مجيد بارها دعوت به مطالعه سنتهاي الهي، و سرگذشت ملت هاي قبل نموده است، كه حاكي از اشتراك تمام انسان ها در قوانين تكويني يا تشريعي ، كه آثار وضعي دارد است، و اگر اشتراك در قوانين نبود ، قرآن - كه كتاب هدايت است – امر به مطالعه سرنوشت امت هاي گذشته نميكرد. لذا به نمونه از آيات كه بيانگر سنت هاي الهي است اشاره ميكنيم . البته لسان آيات متفاوت است؛ بخشي از آيات به اصل وجود سنت اشاره دارد.
در ادامه می خوانید...
قسمت سوم
دليل سوم براي حرمت تنجيس مسجد ( اجماع)
درا دامه ی استدلال به ادله ی اربعه می پردازیم به دلیل اجماع.
مرحوم حكيم(ره) برای تحقق اجماع می فرمايند: اين حكم مورد اجماع است[1]
اجماع را هم قدماء گفته اند مثل شهيد در ذكري وهم فقهاي عصر اخير مثل سيد الحكيم(ره) و سيد الخویی(ره) . بنابراين مسئله مورد اجماع است. اما مخالفي که در مسئله گفته شده باشد به شكل بسيار جزئي وجود دارد. منتهی تمام اجماعات تقريبا بدون استثناء مخالف نادري دارد كه دأب اين است كه به آن مخالف نادر اعتنا نمي شود. جاي كه اصلا مخالفتي نباشد، مي شود تسالم. پس اجماع محقق است.
درادامه می خوانید...
تطهیرمسجدازنجاست واجب است (قسمت دوم)
درادامه ی استدلال به وجوب ازالهء نجاست از مسجد، آیه ی دیگری را می آوریم:
3- آيه ء دیگر درباره مشركين است كه خداي متعال مي فرمايد: «إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرام» [1] ترجمه: آنا ني كه شرك به خدا دارند و مشركند و بت پرستند يا بت را شريك مي دانند كه اكثريت بت پرستان آن روزگار بت را شريك خدا مي دانستند، آن مشركين نجسند و بايد به مسجد الحرام راه داده نشوند. پس استفاده مي كنيم كه مشركين نجسند و به مسجد راه داده نشوند .در نتیجه ازاله نجاست از مسجد واجب است.
در ادامه می خوانید...