یک منبع در بغداد به ایرنا گفت، ورود زائران ایرانی به خاک عراق از 20 آبان ماه گذشته برای حضور در مراسم اربعین آغاز شد و در 10 روز اول بین 15تا 30 هزار نفر روزانه وارد عراق شدند، اما از روز شنبه هفته گذشته، به یکباره ورود زائران ایرانی به عراق، با افزایش شدید روبه رو شد و بویژه طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، حدود 250 تا 300 هزار نفر وارد خاک عراق شدند.
در ادامه می خوانید...
برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید...
اخیرا تصویری حدیثی در شبکه های اجتماعی منتشر شده که در آن پیامبر (صلی الله علیه و آله ) به حادثه برای حجاج در منا اشاره کرده است.
اخیرا تصویری از کتاب الفبای مهدویت در شبکه های اجتماعی منتشر شده که در آن در حدیثی از پیامبر (صلی الله علیه و آله)
به حادثه برای حجاج در منا اشاره کرده است اما آیا این حادثه همان حادثه مورد نظر است؟
در ادامه...
پاسخ اجمالی:
حوادث گذشته ی هر جامعه ای، حامل تجربیات و درس های گران بهایی است که با زحمت بسیار و قیمت گزاف به دست آمده است و می تواند در سرنوشت و آینده ی آن جامعه تأثیر عظیمی داشته باشد. برای استفاده از این سرمایه ی با ارزش، باید این حوادث، همواره بازنگری، بازسازی و حفظ گردند. یکی از این سرمایه های بی نظیر واقعه ی کربلاست. در کلمات ائمه ی معصومین (ع) تأکید بسیاری بر زنده نگه داشتن واقعه ی خونین کربلا و شهادت امام حسین(ع) شده است که برای بهره برداری هر بیشتر نسل های بشر، از درس ها و عبرت های این واقعه ی عظیم می باشد.
در ادامه...
آگاهیهای تاریخی درباره زندگی امام جواد علیه السلام چندان گسترده نیست؛ زیرا افزون بر آن که محدودیتهای سیاسی همواره مانع از انتشار اخبار مربوط به امامان معصوم علیه السلام می گردید، تقیه و شیوه های پنهانی مبارزه که برای " حفظ امام و شیعیان از فشار حاکمیت" بود، عامل مؤثری در عدم نقل اخبار در منابع تاریخی است. افزون بر آن، زندگی امام جواد علیه السلام چندان طولانی نبوده است که اخبار فراوانی هم از آن در دسترس ما قرار گیرد.
در ادامه...
برای مشاهده برروی این متن " کلیک " کنید...
واژه عيد، در اصل از فعل عاد (عود) يعود اشتقاق يافته است و معانى مختلفى براى آن ذكر كردهاند، از جمله: «خوى گرفته»، «هر چه باز آيد از اندوه و بيمارى و غم و انديشه و مانند آن»، «روز فراهم آمدن قوم»، «هر روز كه در آن، انجمن يا تذكار فضيلتمند يا حادثه بزرگى باشد»، گويند از آن رو به اين نام خوانده شده است كه هر سال شادى نوينى باز آرد. (2)
در ادامه...
در ادامه...
وبا
"وبا" یکی از بیماریهای واگیر عفونی است که فقط در انسان ایجاد بیماری میکند. عامل بیماری زایی وبا یک باکتری به نام ویبریو کلرا است و این بیماری در اثر سم تولید شده از این باکتری که در روده کوچک تکثیر مییابد، ظاهر میشود. این بیماری چون اولین بار در منطقهای به نام التور در آفریقا پیدا شد، به این نام مشهور میباشد. عامل بیماری مدت زیادی در آب زنده میماند و در مناطقی که سطح آبهای زیر زمینی آن بالا است، بیشتر شایع است و بیشتر عامل بیماریزا از طریق مدفوع و فاضلاب قابل انتقال است.
در ادامه می خوانید...
بیان مساله
امراض مسری از موضوعات مورد ابتلا امروز جوامع و دغده ی فکریست که به صورت روزمره درحال گسترش وتنوع است.لازم است مبانی فقهی وحقوقی (قواعد واصول در فقه و حقوق بین الملل)، قلمروها، ویژگی ها، چالش ها و راه کارهای برخورد با امراض مسری ووظایف وتکالیف وحقوق مبتلایان و مسئولیت دولت وکیفرا شاعه دهندگان امراض واگیر دارموردکنکاش قرارگیرد.
در ادامه...
«وَ عَهِدْنا إِلى إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطَّائِفِينَ وَ الْعاكِفِينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ»؛ «و ما به ابراهيم و اسماعيل امر كرديم كه خانه مرا براى طوافكنندگان و مجاوران و ركوع كنندگان و سجده كنندگان، پاك و پاكيزه كنيد».بقره (2)، آيه 125. اعتكاف، در لغت به معناى توقف در جايى است و در اصطلاح فقه، عبارتاست از: «ماندن حداقل سه روز در مسجد، به قصد عبادت خداوند، با شرايطى خاص».
مراسم اعتكاف، به زمان حضرت ابراهيمعليه السلام بر مىگردد و بعد از او در بعضى از شريعتها و در زندگى برخى از صالحان - از جمله حضرت مريم و زكريا - به چشم مىخورد. با ظهور دين اسلام اين امر، شكل تازهاى به خود گرفت و در ميان مسلمانان به عنوان يك عبادت مستحب با آداب و شرايط خاص، رايج شد. اعتكاف عبادتى است كه استحباب و فضيلت فراوان دارد و صفاى خاصى به روح و جان مىبخشد. پيامبراسلام-صلى الله عليه وآله -همه ساله در ماه رمضان - به ويژه دهه آخر آن - اعتكاف مىكرد و دستور مىداد رختخوابش را برچينند و چادرى در مسجد بر پا كنند و هميشه مىفرمود: «ده روز اعتكاف در ماه رمضان، برابر با دو حج و دو عمره است».«اِعْتِكافُ عَشْرٍ فى شَهْرِ رَمَضانَ يَعْدِلُ حَجَّتَيْنِ وَ عُمْرَتَيْنِ»:; وسائل الشيعة، ج 10، ابواب الاعتكاف و اللمعة الدمشقيه، كتاب الاعتكاف.
در ادامه...
اعمال ایّام البیض
(13، 14، 15 رجب)
در ادامه...
برای مشاهده متن سخنرانی
حجت الاسلام والمسلمین محمد موسی زکی
در همایش اندیشه های علمی و عملی شهید آیت الله واعظ بهسودی(ره)
به ادامه مطلب مراجعه کنید...
حضرت معصومه عليها السلام در اول سال 173 هجري قمري در مدينه چشم به جهان گشود.
پدرش امام هفتم شيعيان حضرت موسي بن جعفر عليه السلام و مادرش حضرت نجمه بود كه به علت پاكي و طهارت نفس به او طاهره مي گفتند.حضرت معصومه در 28 سالگي و در روز دوازدهم ربيع الثاني سال 201 هجري قمري در قم به شهادت رسيد كه امروز بارگاه ملكوتي و مرقد مطهرش همچون خورشيدي در قلب شهرستان قم مي درخشد و همواره فيض بخش و نورافشان دلها و جانهاي تشنه معارف حقاني است.
فایل را در ادامه دانلود کنید...
اعمال و رفتار هر فرد، زاييده طرز تفكر و عقيده او است.جانبازى و فداكارى از نشانه هاى افراد با ايمان است.اگر ايمان انسان به چيزى به حدى برسد كه آن را بالاتر از جان و مال خود بداند، قطعا در راه آن سر از پا نمى شناسد و هستى و تمام شؤون خويش را فداى آن مى سازد. قرآن مجيد اين حقيقت را در آيه زير منعكس كرده است:
انما المؤمنون الذين آمنوا بالله و رسوله ثم لم يرتابوا و جاهدوا باموالهم و انفسهم في سبيل الله اولئك هم الصادقون .(حجرات:15)
«مؤمنان كسانى هست كه به خدا و پيامبر او ايمان آوردند و در آن هرگز ترديد نكردند و با مال و جان خود در راه خدا كوشيدند; آنان به راستى در ايمان خود صادقند.
در ادامه....
شيعيان ، اعتقاد دارند که نصب امام و جانشين پيامبر به دست خداوند است و مردم اجازه دخالت در انتخاب امام ندارند ؛ همان طوري كه انتخاب پيامبر به دست خداوند است و مردم حق انتخاب نبي را ندارند . در قرآن كريم آيات بسياري وجود دارد كه اين مطلب را ثابت ميكند . خداوند كريم در باره امامت حضرت ابراهيم عليه السلام ميفرمايد :
إِنِّي جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماما . البقره / 124 .
من تو را امام و پيشواى مردم قرار دادم !
و نيز ميفرمايد :
وَهَبْنَا لَهُ إِسْحَاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ كلاًُّ جَعَلْنَا نَبِيًّا . مريم / 49 .
ما اسحاق و يعقوب را به او بخشيديم و هر يك را پيامبرى (بزرگ) قرار داديم !
در ادامه...
برنامه حضرت عباس (ع) حاوی شناسنامه، زندگی نامه، مدایح، زیارت نامه، فضائل و کرامات حضرت عباس (ع) است.
در ادامه...
راوی
حسین دیگر هیچ نداشت كه فدا كند، جز جان كه میان او و ادای امانت ازلی فاصله بود... و اینجا سدره المنتهی است. نه... كه او سدره المنتهی را آنگاه پشت سرنهاده بود كه از مكه پای در طریق كربلا نهاد... و جبرائیل تنها تا سدره المنتهی همسفر معراج انسان است . او آنگاه كه اراده كرد تا از مكه خارج شود گفته بود: من كان فینا باذلاً مهجته و موطناً علی لقاءالله نفسه فلیرحل معنا، فاننی راحل مصبحا ان شاءالله تعالی. سدره المنتهی مرزدار قلمرو فرشتگان عقل است.
در ادامه می خوانید...
از جمله علائم حتمیه، کشته شدن نفس زکیه است یعنى: سیدى پاکدل که در مکه ى معظمه، بین رکن و مقام، بدون جرم و گناه به شهادت مى رسد.
از حضرت اباجعفر امام محمد باقر علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمود:
یکى از علامات، کشته شدن مردیست از دودمان رسول خدا صلى الله علیه وآله در میان رکن و مقام و نام او محمد بن الحسن (نفس زکیه) است.
و در خبرى است که فاصله ى میان کشته شدن او و ظهور فرج بیشتر از پانزده روز نخواهد بود. و در حدیثى آمده است که فاصله ى بین کشته شدن نفس زکیه، و خروج حضرت قائم علیه السلام پنج روز خواهد بود. و در حدیث دیگرى وارد شده که این نفس زکیه از اصحاب حضرت مهدى علیه السلام است که آن حضرت او را پیش از ظهور خود نزد مردم مکه مى فرستد تا بشارت ظهور حضرتش را به مردم بدهد و چون او اظهار ظهور حضرت را مى نماید، اهل مکه بر او یورش مى برند و او را به قتل مى رسانند.با ظهور دعوت محمد بن عبدالوهاب كه بر خلاف عقايد مسلمانان بود، مخالفين اين دعوت در بين اقشار مختلف جامعه به پاخواسته و كار محمد بن عبدالوهاب را بدعتي دانستند كه در درون اسلام به وجود آمده است كه بايد آن را هرچه سريعتر از ريشه سوزاند تا اسلام و دين مردم از آسيب جدي نگاه داشته شوند. مهمترين گروهي كه افكار ، عقايد و كردار محمد بن عبدالوهاب را در جامعه اسلامي به نقد كشيده و با او به مخالفت برخواستند، علماء بودند. از آنجا که علماء نقش اساسي در حفظ دين و عقايد مسلمانان را به عهده دارند، از افكار انحرافي و فعاليتهاي گمراه كنند محمدبن عبدالوهاب غفلت نكرده و تا ميتوانستند از طرق مختلف علمي، فرهنگي، سياسي برعليه او قيام كردند.
در ادامه می خوانید...
تعریف عصمت: «صفة للانسان یمتنع بسببها من فعل المعاصی و لایمتنع منعه بدونها...» [1]
عصمت به نیروی بازدارنده از معصیت و گناه گفته میشود که وصف انسان است و انسان به وسیله آن از معاصی دوری میکند. مراحلی از عصمت قابل دسترسی و اکتسابی است. یعنی در تمام انسان ها بالذات این استعداد وجود دارد که به این مقام برسند و در مرحلهای از معنویت قرار بگیرند که از تمام معاصی پرهیز کنند و ارتقاء معنوی داشته باشند و لازمه رسیدن به این مقام نیز پرهیز از گناهان کبیره و صغیره و مراقبت دائمی است.
در ادامه می خوانید...
یکی از بهترین نرم افزار های اندروید که پیرامون مساله مهدویت بحث می کند همین نرم افزار است. بی شک این نرم افزار بسیار مناسب برای پروهش است
وعده صادق به طلاب و دانش پژوهان پیشنهاد میکند حتما این نرم افزار سبک و کم حجم را بر روی تلفن همراه اندرویدی خود داشته باشید.
در ادامه...
سمت خدا برنامه ای فرهنگی است که سالها مورد توجه قرار گرفته است و مباحث عنوان شده در آن از طریق مخاطبین مورد اقبال خوبی قرار گرفته است. مباحثی همچون احکام، اخلاقیات، سبک زندگی، خدا شناسی، معاد و ...
این برنامه با احتساب زمانهای باز پخش، تقریبا 200 هزار دقیقه از زمان رسانه را در طول سال در اختیار داشته است که یکی از دلایل باز پخش های مکرر این برنامه در شبکه های مختلف سیما، تنوع، تازگی و کاربردی بودن مطالب عنوان شده و همچنین استفاده از کارشناسان صاحب نام بوده است.
سایت این برنامه در حرکتی ابتکاری، اقدام به ارائه نرم افزاری نموده است که از آن طریق می توان به متون قبلی این برنامه دسترسی آسان تری پیدا کرد. برای دریافت این نسخه از نرم افزار بر روی لینک زیر کلیک نمایید:
دانلود برنامه جامع متن های برنامه سمت خدا نسخه 1.1
(فرهنگ نیوز)
شناخت منظومه اي و سيستماتيک اسلام درنگاه شهيد صدر(ره)"قسمت دوم"
ما در ابتدا به ديدگاه صدر در مورد ويژگيهاي جامعه اسلامي و سپس به نگاه ويژه ی دين درباره حاكميت اسلام، در اين جامعه (جامعه خليفة الله)اشاره ميكنيم:
بر اساس برداشت صدر، جامعه زميني از سه عنصر: زمين، انسان، طبيعت و استخلاف، به وجود ميآيد. در عنصر اول و دوم همه انسانها مشتركند. يعني در هرجا انسانها با همديگر و همزمان با طبيعت رابطه دارند. نهايت نوعيت روابط هر انسان و جامعه باديگري متفاوت است.
در كنار اين سه عنصر ركن چهارمي به نام "استخلاف"وجود دارد كه با اضافه شدن آن نوعيت سه عنصر ديگر نيز هم تغيير ميكند. اضافه شدن استخلاف به عنوان یک عنصر وگزینه اجتماعي تنها يك افزايش عددي نيست بلكه يك افزايش سرنوشت سازدر نهاد آن سه عنصراست، چون استخلاف جانشيني خداوند است كه اولا در رابطه انسان با انسان تاثير ميگذارد و انسان ميشود مستخلف (بافتح).آن وقت رابطه او باساير انسانها پيوند و رابطه برادرانه-كه همه باهم نسبت مساويانه دارند- ميشود نه نسبت برتري طلبانه و يا رابطه استثمار گرانه، نظيرآن چه كه در جامعه مادي وجود دارد. و رابطه انسان با طبيعت نيز متحول ميگردد...
در ادامه می خوانید...
پرتویی از سيره و فضایل باقرالعلوم علیه السلام | شکافنده حقیقی علوم | ||||
بخش صوتی (سخنرانی-مولودی-زیارت نامه و...) | یادگاری ها (تم موبایل - والپیپر) | ||||
اشعار ولادت حضرت امام باقر(ع) - کتابخانه | مناظرات - زندگی اجتماعی |
مداحی و مولودی ولادت امام باقر علیه السلام همخوانی ها و سرود های ولادت امام محمد باقر(ع) زیارات ائمه اطهار و خاندان معصومین (علیهم السلام)
|
(آوینی)
بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند عالم برای هدایت بشر پیامبرانی را فرستاد وبرای آنها به مقتضای زمان و فهم قومشان معجزاتی را آورد، مثلا حضرت عیسی(ع) مردگان را زنده میکرد، ودر زمان حضرت موسی(ع) که جادوگری وسحر رواج داشت، آن حضرت عصایش را تبدیل به مار یا اژدها می کرد، در زمان پیامبرعظیم الشأن اسلام هم، چون اعراب در فصاحت وبلاغت پیشرفت فوق العاده ای داشتند، خداوند حکیم قرآن کریم را که معجزه ای حضرت محمد(ص) است، فروفرستاد، با آمدن قرآن تمام خطبه ها و اشعار وحتی معلقات سبعه که هفت قصیده از شاعران عرب بود، و به رسم تفاخر آنها را به دیوار کعبه آویخته بودند، همگی رنگ باختند.
در ادامه....
قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ×: عُلَمَاءُ شِيعَتِنَا مُرَابِطُونَ بِالثَّغْرِ الَّذِي يَلِي إِبْلِيسُ وَ عَفَارِ يتُهُ ... فَمَنِ انْتَصَبَ لِذَلِكَ مِنْ شِيعَتِنَا كَانَ أَفْضَلَ مِمَّنْ جَاهَدَ الرُّومَ وَ التُّرْكَ وَ الْخَزَرَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ لِأَنَّهُ يَدْفَعُ عَنْ أَدْيَانِ مُحِبِّينَا وَ ذَلِكَ يَدْفَعُ عَنْ أَبْدَانِهِمْ. بحارالأنوار، ج 2، ص 5.
قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ× : مَنْ كَانَ هَمُّهُ فِي كَسْرِ النَّوَاصِبِ عَنِ الْمَسَاكِينِ مِنْ شِيعَتِنَا وَ يَكْشِفُ عَنْ مَخَازِيهِمْ وَ يُبَيِّنُ عَوْرَاتِهِمْ ... يَسْتَعْمِلُ بِكُلِّ حَرْفٍ مِنْ حُرُوفِ حُجَجِهِ عَلَى أَعْدَاءِ اللَّهِ أَكْثَرَ مِنْ عَدَدِ أَهْلِ الدُّنْيَا أَمْلَاكاً. بحارالأنوار، ج 2، ص 10.
موسسه تحقیقاتی ولی عصر(عج)